Saturday 2 June 2012

Taman Rekreasi Gua Kelam



Gua Kelam, Kaki Bukit merujuk kepada gua batu kapur 370 meter lama di pekan Bukit Kaki. Nama harfiahnya bermaksud "di kaki bukit (Kaki Bukit) terletak sebuah gua gelap (Gua Kelam)". Akses ke gua melalui jambatan gantung. Keunikan pendekatan, serta pengalaman berjalan kaki di sepanjang jambatan, membuat lawatan ke tempat ini satu pengalaman yang menarik dan cabaran.




Suatu aliran bawah tanah mengalir dalam lingkungan batu kapur berhampiran Bukit Kaki kira-kira suku batu lama. Seperti di kawasan batu kapur yang lain, pelbagai aktiviti telah membina sebuah gua lama sepanjang abad-abad. Fenomena ini fisiografi telah dibesarkan di seluruh panjang aliran bawah tanah pada tahun 1935 oleh Inggeris pemastautin yang melihat ia sebagai cara yang menakjubkan mengangkut bijih timah dari sebuah lombong yang terletak berhampiran pintu masuk aliran melalui gua bawah tanah.





Laluan pejalan kaki kayu tergantung digantung sepanjang panjang gua bawah tanah yang menyediakan satu cara yang menakjubkan komunikasi dari Kaki Bukit ke lembah pada hujung berlawanan - Lembah Wan Tangga.


Bayaran Masuk: Dewasa RM1.00 Kanak-kanak RM0.50

No comments:

Post a Comment