Saturday 2 June 2012

Perlis

 Logo Perlis               Bendera Perlis




Coat Arms Perlis terdiri daripada kalungan kukuh hijau padi, menunjukkan kekayaan kerajaan dan ketua aktiviti ekonomi rakyat. Perisai di tengah melambangkan kebanggaan rakyat. Di dalam perisai adalah satu cincin beras emas sekitar nama "Perlis" yang ditulis dalam tulisan Jawi.

Perlis mungkin negeri yang terkecil di Malaysia, tetapi ia menawarkan kekayaan semulajadi, kebudayaan dan sejarah yang bersaing dengan negeri-negeri yang lebih besar. Korang boleh terpesona oleh banyak kampung aneh tetapi menarik, pemandangan yang indah dan tradisi berabad-abad lamanya di mana sahaja korang pergi. Pendek kata, Perlis adalah destinasi yang paling sesuai untuk mengetuai jika korang lebih suka pesona dunia lama bukan hiruk-pikuk bandar.


Modal Perlis Kangar dan modal Diraja Arau. Satu lagi bandar penting Padang Besar, di sempadan Malaysia-Thailand. Pelabuhan utama dan terminal feri di kampung kecil Kuala Perlis, menghubungkan kebanyakannya ke Pulau Langkawi. Perlis mempunyai ladang ular terkenal dan pusat penyelidikan di Sungai Batu Pahat dan Gua Kelam dan Taman Negeri Perlis adalah tarikan pelancong.


1. Sejarah Perlis


2. Tempat-tempat Menarik :-
    i.   Arau
  
    ii.  Chuping


    iii. Muzium Kota Dayang
  
    iv. Kuala Perlis

    v. Padang Besar


    vi. Perlis Craft Cultural Complex

    vii. Taman Ular dan Reptilia


    viii. Tasik Melati


3. Taman Bukit/Hutan
   i. Taman Rekreasi Gua Kelam

   ii. Gunung Medan

   iii. Hutan Lipur Bukit Air


   iv. Taman Negeri Wang Kelian
  



No comments:

Post a Comment