Saturday 3 December 2011

Jangan telebih minum air




Memang semua orang tahu yg minum air memang ada manfaat bg semua orang. Walaupun metabolisme dapat bekerja pada kapasitas maksimalnya akan mendatangkan kebaikan percernaan kerana minum air yg secukupnya. Tapi anda kena tahu, yg air di dapat mengurangkan risiko terhadap penyakit2 seperti batu ginjal, kanser saluran kencing, kanser kandung kemih dan kanser usus besar. Dan masih banyak lagi manfaat bertentangan. Tp admin tak larat nak selaraikan. Sorry~


Walaupun air banyak manfaat, tetapi bila kita terlebih minum air, bukan dh bertambah sihat. Tetapi bertambah rosak organ kita. Paling mengerikan adalah menyebabkan kematian. Ini dipanggil Intoksikasi air atau dikenal juga dengan hiper-hidrasi, keracunan air dan overhydration. Intoksikasi air adalah menyebabkan gangguan  potensial dalam fungsi otak yang terjadi keseimbangan elektrolit dalam tubuh yang normal didorong diluar batas aman dengan mengkonsumsi air terlalu banyak.




Ada beberapa karbon yg mengalami hiper-hidrasi, sebabnya ada suatu kematian pada bulan Januari tahun 2007. Telah adanya pertandingan yg dianjurkan oleh stesen radio. Hadiahnya adalah Nintendi Wii sebagai pemenang bagi siapa minum air paling banyak. Mangsanya, Jeniffer Strange, wanita berusia 28 tahun dijumpai meninggal di rumahnya yang berada di California. 


So the Conclusion is menstabilkan minuman anda, tidak kurang tidak lebih. Sehari sekurang-kurangnya 1 sampai 2 liter. Bergantung la pada saiz badan anda. Kalau rasa2 la gemuk tu, minum la lebih banyak daripada orang yg kurus. So agak2 la minum air tu. Jangan sampai jadi mangsa. 

No comments:

Post a Comment