Monday 4 June 2012

Panas! Roller Coaster Paling Curam Di Dunia

Roller Coaster adalah permainan paling menarik dan popular di Taman hiburan. Orang bleh katakan kalau Taman hiburan tanpa Roller Coaster tak menarik. Admin cerita sedikit tentang asal usul Roller Coaster. Pencipta pertama ialah LaMarcus Adna Thompson pada tahun 20 Januari, 1885. Roller Coaster yang tertua adalah Scenic Railway. Ok dh. Jom kita lihat Roller Coaster yang Paling curam Di Dunia.






Inilah dia. Roller Coaster ini terletak di Fuji-Q Highland Amusement Park di bawah Gunung Fuji di Yamanashi, Jepun. Nama yang diberi adalah 'Takabisha'. Ketinggiannya adalah 141ft (kira-kira 45 meter) dan mempunya Free-fall of 121 degrees, dan menghantar penunggang ke muka bumi dengan kelajuan 62mph.


Dalam hanya 112 saat sepanjang lebih daripada dua batu landasan yang betul di dalam 'kereta' yang dilengkapi dengan motor yang mempercepatkan melalui tujuh gelung menakutkan. Takabisha berharga £23million untuk membina.




Guinness World Records mengesahkan bahawa 'Takabisha' di sebuah taman tema Tokyo kini roller coaster yang paling curam di planet ini, mengetuk Yorkshire’s Mumbo Jumbo   daripada tempat teratas. Bahawa satu-satunya mempunyai sudut bebas kejatuhan sebanyak 112 darjah, walaupun penunggang masih mengalami G-Force peringkat serupa dengan juruterbang pejuang.







No comments:

Post a Comment