Sunday 6 November 2011

15 Air Terjun Terbesar di dunia

Iguazu Falls




Salah satu keajaiban semula jadi yang besar, Iguazu Falls terletak di sempadan antara Brazil dan Argentina. Sistem air terjun ini terdiri daripada 275 jatuh di sepanjang Sungai Iguazu. Majoriti jatuh kira-kira 64 meter (210 kaki) tinggi. 







Victoria Falls

Victoria Falls on the Zambezi river plunge more than 400 feet.Victoria Falls (nama asli: Mosi-oa-Tunya bermaksud "Asap Itu Guruh") terletak di sempadan antara Zimbabwe dan Zambia. Victoria Falls sering dipanggil air terjun terbesar di dunia, walaupun ia bukannya tertinggi mahupun yg lebih luas. Ia mempunyai lebar 1.7 kilometer (1 batu) dan ketinggian 108 meter (360 kaki), kira-kira dua kali ganda ketinggian Niagara Falls Utara Amerika. Dalam ketinggian dan lebar yg digabungkan Victoria Falls menyaingi hanya oleh Amerika Selatan, Iguazu Falls

Niagara Falls



Mungkin air terjun yg paling terkenal di duniaNiagara Falls terletak di antara bandar berkembar Niagara Falls, Ontario dan Niagara Falls, New York. Niagara Falls sebenarnya tiga air terjun yg berlainan, American Falls, Bridal Veil Falls dan Horseshoe Falls. Horseshoe Falls terletak di sebelah Kanada manakala yg lain terletak di New York. Dengan lebih daripada 14 juta pelawat setiap tahun, ia merupakan salah satu tarikan pelancong yg paling banyak dikunjungi di dunia.


Angel Falls


Angel Falls atau Salto Angel adalah air tejun tertinggi di dunia, menjatuhkan sebanyak 978 meter dari puncak Tepuy Auyan dan kejatuhan tanpa gangguan 807 meter. Oleh kerana air terjun yg terletak di kawasan hutan terpencil Venezuela-satunya akses kepada Canaima National Park, pintu masuk ke Angel Falls adalah melalui udara.

Kaieteur Falls


Kaieteur Falls terletak di Sungai Potaro di tengah-tengah hutan hujan Guyana. Ia adalah salah satu air terjun yg paling berkuasa di dunia, dengan purata 663 meter padu sesaat (23,400 kaki padu sesaat). Dengan ketinggian jatuh bebas 226 meter (741 kaki), ia adalah kira-kira lima kali ganda lebih tinggi berbanding Niagara Falls dan kira-kira dua kali ganda ketinggian Victoria Falls. Walaupun terdapat banyak yg lebih tinggi jatuh, beberapa mempunyai gabungan ketinggian dan isipadu air.

Blue Nil falls


Dikenali sebagai Tis Issat (“smoking water”) dalam bahasa Amharic, Blue Nil Falls terletak di Sungai Blue Nil di utara Ethiopia. Walaupun banyak air kini dialihkan ke empangan kuasa, ia masih pemandangan yg indah dan salah satu tarikan Ethiopia terbaik bagi pelancong.

Detian Falls


Detian Falls terletak di sempadan di antara China dan Vietnam. Ia adalah, sebenarnya, yg keempat terbesar merentas sempadan jatuh di dunia selepas Niagara,Victoria dan Iguazu. Oleh kerana pelbagai konflik sempadan antara kedua-dua negara kawasan itu mempunyai hanya baru-baru ini telah dibuka kepada pelancongan.

Gullfoss


Gullfoss("Golden Falls") ada 2 air terjun ketinggiannya adalah 32 meter di White River (Hvítá). Ia merupakan salah satu tarikan pelancongan yg paling popular di Iceland. Aliran sungai dari hujan tetap dan air larian glasier, terutamanya pada musim panas, menjadikannya isipadu air terjun terbesar di Eropah.

Huangguoshu



Mengukur 77,8 meter (255 kaki) tinggi dan 101 meter (330 kaki) lebar, Huangguoshu adalah salah satu air terjun terbesar di Asia dan sebahagian daripada 18 air terjun di kawasan sekitarnya. 134 meter (440 kaki)  panjang gua yg tebentuk secara semula jadi di belakang Huangguoshu yg membolehkan pengunjung untuk melihat air terjun dari jarak yang sangat dekat dan juga boleh menyentuh air terjun tersebut


 Jog Falls




Jog Falls, didatangi oleh Sungai Sharavathi, jatuh dari ketinggian 253 meter (829 kaki) adalah air terjun tertinggi di India. Sebelum musim hujan, Jog Falls hampir tidak dikenali dengan hanya sepasang aliran nipis air mengalir ke bawah tebing. Tetapi pada musim tengkujuh, air terjun datang melebihi walaupun Kaieteur Falls di Guyana dari segi ketinggian dan isipadu.




Inga Falls




Inga Falls, di Republik  Demokratik Congo, adalah salah satu air terjun terbesar di dunia. Walaupun hanya 96cm tinggi dan tidak dengan ukuran lebar sedia ada, jeram memiliki kelantangan air tertinggi pada purata 1500000 kaki padu/sesaat.




Tugela Falls



Terletak di Pergunungan Drakensberg megah di KwaZulu Natal, Afrika Selatan. Tugela Falls adalah kedua tertinggi di dunia iaitu 948m (3,110 kaki). Tugel bermakna 'sudden' dalam Zulu.




Chutes de Khone



This enormous, segmented cascade on the Mekong River in Laos is easily the widest in the world, extending to almost 15 kilometres in the annual monsoon.


(pandai kan diri sendiri...saya tak tahu camne nak translate'kan)




Vinnufossen



Vinnufossen adalah air terjun tertinggi di Eropah dan yg keenam tertinggi di dunia. Air terjun ini terletak di timur kampung Sunndalsora di pembandaran Sunndal, Norway.




Olo’ upena Falls




Terletak di Hawaii, Olo 'upena Falls undian sebagai salah satu daripada 20 teratas di Oceania. Pada ketinggian 900m, ia pasti pesaing beberapa rakan sebaya yg kembang tinggi layarnya.










No comments:

Post a Comment